Post | ho yum tea
top of page
  • Writer's pictureנדב בירן

האם תה מתקלקל

Updated: Oct 14, 2023

חיי המדף של מוצרים הוא אחד הנושאים המבלבלים בעולם התה, בעיקר מפני שיש כל כך הרבה סוגים שונים מהם. כמו שלא כל בקבוק יין מתאים להתיישנות, כך גם בתה עלינו להבין את העקרונות לפיהן נקבעים חיי המדף של סוגי התה השונים ומה תפקידנו בשמירה על התוקף שלהם, לפני וגם אחרי שרכשנו אותם.

מנקודת מבט כימית מקובל לחשוב שתה הוא מוצר חסין מלהתקלקל, מאידך, אלפי שנות ניסיון שיש לסינים מכתיבים עקרונות מחמירים בשמירה על התוקף של תה סיני וזיהוי של תה פג תוקפו, גם אם על האריזה מוטבע תאריך אי שם מן העתיד. למעשה, מהיום בו החליטו במדינות המערב לאמץ עלים מסוג קמליה סינית (צמח התה) כחומר גלם ולעשות בו כאוות נפשם, אותם עקרונות החלו להתערפל. משלוחים ארוכי יומין, תנאי מזג אוויר קיצוניים, אריזות המשרתות את המיתוג במקום את המוצר, נהלי יצוא-יבוא רופפים וכמובן צורות ערבוב והגשה חדשניות, לרבות תיונים, קפסולות ותערובות למיניהן – כל אלה יצרו מצב בו לא נעים לנו להודות, אך מרבית מהתה שנמצא בהישג ידינו – בין אם על המדף בחנות, בארון המטבח שלנו ואפילו זה שמחכה שנזמין אותו באינטרנט, תוקפו פג והוא אינו ראוי לשתייה, לפחות במונחים סינים.


אז נכון, תה ״מקולקל״ היא אולי הגדרה מעט קיצונית עבור עלים יבשים שכמעט ולא מושך אליו טפילים, וסביר כי צריכתו לא תגרום לתופעות לוואי קיצוניות, אך בפירוש יש להניח שתה מקולקל איבד רבות מהסגולות, האיכויות והטעמים שלו, וסביר כי הוא אינו מצדיק יותר את המחיר ששילמנו עבורו.

את חיי המדף של תה נגדיר ע״י שלושת קריטריונים: סוג התה, אריזתו, ותנאי האחסנה והשילוח שלו.


סוגי התה

סוגי תה שונים נבדלים קודם כל בתהליך ההפקה שלהם, המגדיר את מסגרת התוקף הכללית שלהם ומתי ראוי ומומלץ לצרוך אותם. בזמן שחיי המדף של סוגי תה מסוימים מהווים חלק בלתי נפרד מאותו תהליך הפקה, אצל אחרים השעון הביולוגי מתקתק, כך שבאופן גס ניתן לחלק את מרבית סוגי התה לשתי קבוצות: תה שניתן ליישן ותה שאינו ניתן ליישן.

אריזה נכונה

אולי הנושא החשוב מכל אותו רבים נוטים להזניח. בזמן שאריזה ראויה התואמת את סוג התה ותנאי השילוח אותו הוא עומד לעבור, שומרת על תוקפו של התה בהתאם להנחיות היצרן, שקיות ואריזות גנריות באמצעותם אורזים כיום סוגי תה שונים כאילו היו פיצוחים, הן הגורם מספר אחד בעולם לתה מקולקל. כלל אצבע שכדאי לזכור: ככל שהאריזה תכיל נפח גדול יותר של אוויר ותפתח לשימוש חוזר שוב ושוב, חיי המדף של התה יתקצרו.

אחסון תה

לא פחות חשוב מלארוז את התה כמו שצריך, צריך לדאוג לאחסנה שלו, גם בזמן שינוע וגם בחנות או בבית. שינויים קלים במזג האוויר או בתנאי האחסנה של תה יכולים להיות אקוטיים ולגרום לנזק בלתי הפיך.


אורך חיי מדף של כל תה

להלן מדריך הסוקר את אורך חיי המדף של סוגי התה השונים וכיצד אנחנו יכולים לסייע להם להאריך יומין. נפריד בין צורות אריזה הרצויות ומצויות כיום בשוק, ונזכור כי חיי המדף עשויים להשתנות גם בין תתי סוגים שונים של תה, לכן נשתמש בטווח זמנים ממוצע לכל סוג אריזה. מומלץ לרענן את הזיכרון במאמר על השוני בין סוגי התה השונים.


תה ירוק

תה ירוק הוא התה הטרי והרגיש מכולם, שלהפתעת רבים מיועד לאחסון בהקפאה על מנת שיוכל לשמור על טריותו ולשרוד את הקיץ, העונה בה הסינים ממליצים לצרוך אותו. ביפן קיימות שיטות גימור אחרות של תה ירוק אשר מצריכות אריזות שונות וחיי מדף משתנים.

אריזה: שקית אולמיניום אטומה, מומלץ בואקום בתנאי שצורתם של העלים לא נפגעת

תנאי אחסון: הקפאה (20- מעלות)

חיי מדף: עד 3 חודשים לעלי תה בתפזורת בטמפרטורת החדר / 12-18 חודשים בהקפאה


תה אולונג

מתחלק בין שתי קטגוריות אולונג בהיר ואולונג כהה אשר לכל אחת הנחיות שונות. בטאיוואן החלוקה פחות ברורה מכיוון שהעלים אינם רכים ומעודנים כמו המקור הסיני, ונוטים רבות לעבור רמות שונות של אפייה / קלייה, לכן הנחיות האחסון אינן קפדניות כמו במחוז פוג׳יאן בסין.


אולונג בהיר

אריזה: שקית אלומיניום דקה / ניילון דק ואטום בואקום

תנאי אחסון: הקפאה (20- מעלות)

חיי מדף: 3-6 חודשים בטמפרטורת החדר / שנתיים ומעלה בואקום בהקפאה


אולונג כהה

אריזה: שקית אלומיניום אטומה ועבה

תנאי אחסון: מקום מוצל ויבש

חיי מדף: 6-12 חודשים לעלי תה בתפזורת באריזה גנרית / שלוש שנים ויותר באריזה מתאימה ותנאי אחסון נאותים


תה פואר ותה לבן

תה פואר גם הוא מחולק לשתי קטגוריות פואר בהיר ופואר כהה, אך לשניים הנחיות זהות המשותפות גם לתה לבן. מדובר בשני סוגי תה המיועדים להתיישנות לאורך שנים ע״י תסיסה איטית הגורמת לשינוי בהרכב הכימי של התה והשבחתו במקרים רבים. סטייה קלה בתנאי האיחסון יכולה לעשות נזק מתמשך ובלתי הפיך, לדוגמא, אם התה מתייבש לחלוטין הוא יחדול מלתסוס ויאבד מערכו מבלי שנדע על כך, עד שנטעם ממנו. לכן תנאי האחסון של תה פואר ותה לבן מחמירים יותר מסוגי תה אחרים. בכדי למנוע זאת, אחסון התה צריך להיות בתנאים נטולי ריחות עזים כמו בשמים, מזון ובעיקר הרחק מחומרי ניקוי וכימיקאלים. חשוב לשמור על טמפרטורה יציבה ככל האפשר בין 15-25 מעלות וכ- 70% לחות. לרב תמצאו מוצרי תה מסוגים אלה דחוסים לצורת ״עוגת תה״, ״לבנה״ או ״כדורי דרקון״, דחיסה אשר מטיבה עם התסיסה הטבעית, מעטה אותה ומקלה על גזרות האחסנה. דחיסת עלי תה אינה מהווה תנאי להתיישנות. בתנאים נכונים גם עלים בתפזורת יתיישנו ואף מהר יותר מתה דחוס.

אריזה: נייר נושם / מעטפת אלומיניום דקה

תנאי אחסון: מקום מוצל ומנוטרל מריחות וכימיקאלים. 15-25 מעלות, 70% לחות

חיי מדף: ללא הגבלה עד תום תסיסה


תה אדום סיני (תה שחור)

תה אדום לרב מגיע מיובש לחלוטין והוא לכאורה התה שהכי קשה ״לקלקל״, מה שמצביע אולי על סלילת דרכו אל עבר יעדים רבים בעולם, לרבות מדינות אירופה אשר פיתחו תרבות שלמה סביב התה היחסית פשוט.

אריזה: אטומה

תנאי אחסון: מקום מוצל

חיי מדף: שלוש שנים ויותר


עלי תה סלעים מסוג אולונג כהה ארוזים בשקית נייר גדולה לשימוש חוזר (שמאל), מול אריזה בודדת מאלומיניום לפתיחה חד פעמית (ימין) לשמירה על הטריות והשלמות של העלים


כיצד מזהים תה מקולקל

  • ריח פלסטלינה - התופעה השכיחה ביותר אצל מוצרים רגישים שעברו מסעות מפרחים בלב ים, נארזו באריזות שונות ומשונות, או שכבו במחסנים שאינם מיועדים למזון. הריח הנוסטלגי מימי הגן הוא אחד הסממנים הבולטים של תה מקולקל.

  • תה שאיבד מהטעם והארומה שלו - הדרך הפשוטה ביותר לבדוק היא לחלוט מנה של עלים לפי השיטה הסינית המסורתית (גונג פו צ׳ה), בחליטות קטנות של עד 200 מ״ל כל פעם. אם אותה מנה של תה לא מצליחה לספק משקה עשיר וארומטי אחרי 4-5 חליטות עבור רב סוגי התה (2-3 חליטות עבור תה ירוק) סימן שהתה מתחיל לאבד את זה.


ממה צריך להיזהר כשקונים תה

  • אריזה מתאימה - לוודא שהתה ארוז באריזה המתאימה לסוגו.

  • לחפש אחר שנת הקטיף (אם אינה מופיעה) - כאשר תה מיושן היטב ערכו יעלה מדי שנה, וסביר להניח ששנת הקציר תוצג על גבי אריזתו בגאווה. אך זכרו שרק סוגים מסוימים של תה מתאימים להתיישנות. רוב סוגי התה כבר לא יהיו מועילים וטעימים לאחר שישבו כמה שנים וחיכו שמישהו ירכוש אותם. אם התה אינו מתאים להתיישנות והשנה לא מוצגת - חפשו את האותיות הקטנות או תשאלו את ספק התה מתי נקטף התה.

  • לא לסמוך על תאריך תפוגה - בעולם הסחר במזון מקובל להגדיר כיצרן את מי שממונה על אריזת המוצרים ולאו דווקא מי שאשכרה מייצר או מגדל אותם. אותו ״יצרן״ הוא גם מי שמטביע את תאריך היצור והתפוגה על גבי האריזה, תחת הנחיות אשר משתנות ממדינה למדינה. בפועל, מדובר בגורם המאפשר מצב אבסורד בו מוצרי תה נמכרים בעודם מקולקלים, אף כי הינם רשומים כברי תוקף לכאורה.

  • שילוח הרפתקני - Big No No בעולם התה. לא משנה באיזו עלות וכמות רכשתם את התה שלכם, אינכם רוצים שהחבילה שלכם תצא להרפתקה ארוכה בין ידיים שונות ומחסנים רנדומאליים, לרבות שילוח ימי ושירותי דואר זולים. שילוח מהיר ויעיל מדלת לדלת יהיה מעט יקר יותר, אך יעשה חסד עם התה שרכשתם במיטב כספכם.

1,007 views
bottom of page