Post | ho yum tea
top of page
  • Writer's pictureנדב בירן

טעימות תה סיני

Updated: Oct 14, 2023

מהיום בו בחרנו לעסוק בתה סיני באופן מקצועי סיגלנו לעצמנו נוהל חסר פשרות לחיפוש אחר התה שלנו בעצמנו. סין היא עולם אינסופי של תה והדרך הטובה ביותר להגיע אל סוגי תה מקוריים וייחודיים היא כיתות רגליים, בחיפוש מתמיד אחר סוגים שונים של תה ואזורי גידול וספקים חדשים לעבוד עמם, בלי דרכי קיצור. בסוף כל מסע מפרך שכזה היה מחכה לנו גמול ששווה את הכל – טעימות תה.

טעימות תה הוא תהליך מספק ומלמד שחוזר על עצמו מספר פעמים בשנה, אך הוא גם יכול להיות טרחני ומייאש. כל ביקור מצריך מאיתנו לשמור על רעננות וריכוז רב, גם אחרי נסיעה של 10 שעות באוטובוס מקומי, ועוד לא פתחתי על העוררות המוגברת ולילות ללא שינה כתוצאה משתייה של עשרות סוגי תה שונים ביום.


טעימות תה סיני
טעימות תה אולונג כהה, הרי וו-יי, מחוז פוג׳יאן, סין 2018

תאמינו או לא, רב התה שאנחנו טועמים בסין לא מוצלח במיוחד. בדומה מאוד ליין, היבול יכול להיות מוצלח יותר או פחות מעונה לעונה, מה שלא תמיד מסתנכרן עם התכניות שלנו. היו מקרים בהם טעמנו למעלה מ- 100 גרסאות שונות של אותו סוג תה עד שמצאנו את התה שלנו, והיו מקרים בהם גם לא מצאנו אותו בסוף.

אי היכולת שלנו לבקר בסין השנה בעקבות משבר הקורונה העולמי, פתחה לנו דלת לחוויה שונה לגמרי של טעימות וסיווג תה – משלוח של דוגמאות, או בשמם העדכני ״סאמפלים״. כמדי חודש שולחים לנו ספקי התה שלנו בסין סאמפלים של תה טרי בכדי שנוכל להתרשם ממנו. זה אומנם רחוק מלהיות הליך עבודה אידיאלי, אבל הצלחנו לגלות בו כמה יתרונות לא מבוטלים, העיקרי שבהם הוא ׳ניטרליות׳. היכולת לשתות את התה בפעם הראשונה בחדר התה שלנו, עם הכלים שאנחנו מכירים וסדר היום לו אנחנו רגילים, בלי הסחי דעת. הרי ברור לכולם שבחוויית אירוח חגיגית על צלע הר פורח בגובה 2,000 מטר, לתה יש טעם אחר.


מבחן השוואה עיוור במסגרת פרויקט תה ירוק, אפריל 2020


איך בוחרים תה סיני

ראשית צריך לדעת שכל מוצר תה עומד בפני עצמו. נתונים המעידים על מקור התה, כמו זן, אזור גידול, קטיף וכד׳, אינם מעידים על איכותו או ערכו של התה. גם תיאורים מתקדמים כמו אפיון העלים, העץ והסביבה בה גדל התה, מסייעים אמנם בסיווג האותנטיות והייחודיות של התה, אך גם הם אינם יכולים לנבא האם התה הספציפי הזה ימצא חן בעינינו או לא.

בכדי להבין עד כמה רחב יכול להיות מנעד איכויות התה הסיני, צריך להכיר בממדים של תעשיית התה הפנימית של סין ואת טווח המחירים הגדול שיש לחומר הגלם טרם הופך למוצר. בכל רגע נתון יכולים להיות מאות עד אלפי מוצרים שונים של תה שהגיעו מאותו האזור באותה העונה, והם בעלי אופי, איכות, טעם ותג מחיר שונה. ממש כמו יינות המרלו שהגיעו השנה מרמת הגולן, אשר גדלו, עובדו והתיישנו באופן שונה ביקבים שונים, לבסוף יבוקבקו לסדרות ומותגים שונים, חלקם יימכרו במאות שקלים לבקבוק, אחרים 3 ב-100. ואם בממדים עסקינן, אז רק לצורך השוואה, שטחו של מחוז יונאן בו גדל תה מסוג פואר (Pu’er), גדול פי 219 משטחה של רמת הגולן.


דוגמאות פואר בהיר ממחוז יונאן, יוני 2020


בתמונות ניתן לראות דוגמאות תה שקיבלנו לאחרונה מאחד הספקים שלנו ביונאן בזמן הקורונה. כל תה מכיל מספר מנות כדי שנוכל לשתות כל תה בזמנים שונים ובהשוואה לתה אחר אם נחפוץ. הטעימה הראשונה תמיד עיוורת, לכן בצד אחד השקיות מקוטלגות באותיות או מספרים אקראיים. בטעימה שנייה אפשר כבר להפוך את השקית ולקרוא נתונים יבשים על התה, ואם אותו תה הגיע לגמר נבקש מהספק עוד אינפורמציה ותמונות אודותיו.

כשטועמים תה, שלוק אחד ממנו לא אומר עליו יותר מדי, אפילו לא מנה שלמה ממנו. לפני שאנחנו כורתים ברית עם תה שיהפוך להיות מוצר שלנו, אנחנו בוחנים את ההשפעה שלו על הגוף לאורך זמן ואת ההתנהגות שלו מלפני ולפנים, לפרטים הכי קטנים, כמו עד כמה הוא מעורר, אופן ההכנה המיטבי שלו, תנאי אחסון אידיאליים וכד׳.

בחדר התה האחרון שלנו התחלנו לפלרטט עם עוד ערך מוסף של שיטת הסאמפלים המהפכנית, והיא לחלוק איתכם את חוויית הטעימות הראשונית של תה טרי שהגיע זה אתה מסין. זוהי דרך נפלאה המאפשרת לנו להעמיק את ההיכרות עם ״החך הישראלי״, ודרך לימודית להכיר עוד שלב בתהליך לידתו של מוצר תה איכותי. אז זכרו, פעם הבאה כשאתם אצלנו בחדר תה, בקשו לטעום מהסאמפלים 🙂


285 views
bottom of page